Svar: Mos og grød med på farten
12. september 2018
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Hvis du vil medbringe grød og mos på tur, så bør du medbringe det i en form for køletaske og med køleelement, og holdbarheden vil naturligt være begrænset. Det vil være rigtig godt, hvis du kan lægge det i køleskab, når I kommer frem.
Skal I være væk i længere tid, vil det være en fordel at medbringe færdiglavede produkter, som er varmebehandlet og derfor godt kan holde sig ved stuetemperatur. Det kan være grøntsagsmos på glas, som passer til din datters alder, eller du kan medbringe grødpulver og kogt vand på termokande, som du så kan blande, når det er spisetid.
I takt med, at din datter bliver ældre, og hun begynder at kunne sidde med mad i hånden, gumle selv osv. vil du naturligt kunne medbringe ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe, kogte grøntsagsbåde, friske bløde frugtbåde osv. Men det varer lidt endnu, før I når dertil :)
Med hensyn til klemposer, så er det en god idé, at du lige nu tilbyder hende mad med en ske, så hun lærer at spise på denne måde. Det kræver en vis teknik og øvelse at finde ud af at suge/tage maden fra skeen og synke den, og det er vigtigt, at hun lærer at spise på denne måde. Der er meget stor forskel på, hvordan man spiser af en ske og af bryst eller flaske, eller af en klempose :) Det gælder i øvrigt også, hvis du giver din datter færdiglavet babymos fra glas - giv det ikke direkte fra glasset, men medbring en lille tallerken og en ske, så hun lærer at forbinde det at spise med en mere "rigtig måde"... :)
Prøv om du lige nu kan forsøge at indrette jeres dag sådan, at I er hjemme, når det er spisetid frokost og aften og så tager på ture, når hun ikke skal spise. Det vil også gøre det lidt lettere for hende at koncentrere sig om at spise, hvis der ikke sker alt for meget nyt omkring hende :) Og skal I i byen, til bedsteforældre, venner, i mødregruppe eller lignende, så vil det være rigtig godt, hvis du kan tilberede maden, der hvor I er. Alternativt medbringe det koldt, stille det på køl og så lune det til ca. 37 grader, før hun så får det serveret :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med skemaden!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske